NY UDLEDNINGSTEST: HVAD DU BØR VIDE OM WLTP
Hvad er WLTP?
Når du vælger en bil fra Nissan, vil vi stille alle fakta til din rådighed. Dette indbefatter præcis og tydelig information om bilens udledning og brændstofforbrug.
WLTP-lovgivning er nu vedtaget for at gøre dette nemmere. Den kaldes WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (verdensomspændende harmoniseret prøvningsprocedure for lette køretøjer). Alle producenter skal have deres biler testet efter WLTP, før de kan sættes på markedet.
WLTP-introduktionen påbegyndtes i september 2017 for nye modeller eller nye motorer, og WLTP vil løbende erstatte den tidligere testmetode NEDC (New European Driving Cycle).
Fra januar 2018 vil Nissan begynde at sælge biler ensrettet efter den nye metode, og fra september 2018 vil alle Nissan-biler til salg hos vores forhandlere være ensrettet efter WLTP. Fra september 2019 vil WLTP-regulering også blive brugt til lette varevogne.
I overgangen fra NEDC til WLTP vil der nogle gange blive oplyst resultater fra begge systemer. Følgende opsummering forklarer forskellene mellem de to testmetoder, så forbrugerne nemmere kan sammenligne biler
NISSAN WLTP – EN BEDRE TESTMETODE
WLTP-testmetoden giver mere retvisende tal for udledning og brændstofforbrug end NEDC – tal, der er tættere på, hvad du kan opnå i hverdagen.
Eksempelvis gennemføres den nye test inden for et bredere spænd af temperaturer, varer længere og dækker mere end dobbelt så stor køreafstand som NEDC.
For bedre at afspejle normale kørselsforhold omfatter den nye testmetode hurtigere acceleration, kortere bremsninger, en højere gennemsnitshastighed og en højere maksimalhastighed.
I stedet for at kombinere simuleret kørsel i og uden for byen prøvekøres bilen nu ved fire forskellige hastigheder.
De indsamlede resultater afspejler således forskellig kørestil under forskellige forhold.
Tallene tager også højde for forskelle i bilens udstyr – herunder individuelle tilvalg – på tværs af den relevante modelserie.
MERE REALISTISKE TAL
På trods af de skærpede omstændigheder hvorunder bilen testes, foretages WLTP stadig udelukkende i laboratorie. For at gøre de endelige tal endnu mere repræsentative indføres en ekstra testmetode.
Denne kaldes RDE, som står for Real Driving Emissions (emission ved faktisk kørsel). Den kræver, at bilerne testes på vejen under forhold, der mere præcist repræsenterer det, en gennemsnitlig fører med rimelighed kan forvente at opnå.
RDE-metoden kombinerer kørsel op og ned ad bakke med bykørsel ved lav hastighed, landeveje ved medium hastighed og kørsel på motorvej ved høj hastighed, og indregner høje og lave højder samt variationer i bilens last og udendørs temperaturer.
Fra september 2019 vil alle nye Nissan-biler og lette varevogne have været underlagt RDE-prøven.
TAL, DER HJÆLPER DIG
Kombinationen af WLTP og RDE betyder, at de tal, du vil se i Nissans reklamer og på Nissans hjemmeside, vil ligge tættere på virkelighedens CO2-udledning og brændstofforbrug.
Som altid vil der sandsynligvis være nogen forskel på de oplyste tal, og hvad du selv opnår, men den nye prøve har til formål at mindske den forskel.
På grund af de nye WLTP-prøveforhold vil tallene være højere end dem, der oplyses efter den forældede NEDC-prøve. Nissans biler er stadig de samme – det er kun de standarder, de måles efter, som er forbedret.